
ציידים הם אנשי המכירות בעלי היכולות "לצוד" לקוחות חדשים - לשבור קרח, לפתוח דלתות, לא להתייאש מכשלונות והפסדים, לזהות הזדמנויות חדשות, לדחוף רגל בדלת, לחדור לשוק, לפלח שוק, לסיגמנט, ללקוח חדש או למחלקה חדשה, ליזום, להתחיל, ליצור.
תהליכי העבודה והיכולות הנדרשות הם של סביבה פתוחה יותר, תחרותית ואי-ודאית (באמת כמו סביבת ה"צייד").
מלקטים הם אנשי המכירות בעלי היכולות ללקט עוד ועוד עסקאות מלקוחות קיימים (נקראים לעתים גם מנהלי קשרי לקוחות) - לשמר לקוחות, להגדיל הכנסות מלקוח קיים, לזהות צרכים נוספים אצל לקוח קיים, לעזור, לנהל, להקשיב, להיפגש, לשמור על קשר, לייצר אמון ארוך טווח.
תהליכי העבודה והיכולות הנדרשות הם של סביבה יותר ודאית ופחות תחרותית ופתוחה.
בתור בעל העסק או סמנכ"ל המכירות, כאי מאוד להכיר את הקבוצות שלהלן ולהתאים את האנשים לתפקיד המתאים.
בדרך כלל הבעיות והתקלות בגיוסים ובשיבוצים היא כאשר משבצים "מלקטים" להיות "ציידים".
יש חומרים רבים ברשת אודות הנושא. כדאי מאוד לקרוא.
ראו פה לדוגמא מאמר ברור (באנגלית), מאתר MARS הקנדי, על מודל זה -
http://www.marsdd.com/articles/hunters-and-farmers-in-sales-organizations/
ראו פה מאמר ביקורת (באנגלית) על המודל, מאתר SALESOPEDIA -
http://www.salesopedia.com/sales-leadership-developing-your-team/2668-hunters-and-farmers-a-failed-sales-model