11.3.2014

החזר השקעה

בבלוג זה אנו מנסים מדי פעם לעזור לכם ללמוד ולהתקדם גם בתחומי ניהול המכירות והשיווק.
הפעם נעסוק במושג "החזר השקעה" לערוצי השיווק והמכירות.

אחד מה"סולמות" או ה"מנופים" החשובים של מנהל השיווק והמכירות הוא היכולת לכוון את מאמצי השיווק והמכירות אל עבר הערוצים והכלים המביאים לו את התועלת הגבוהה ביותר אל מול ההשקעה שבוצעה בערוצים וכלים אלה.
סולם זה נקרא "החזר השקעה".

תיאורטית, אפשר היה לנסות את מזלנו בכל הערוצים, להשקיע זמן וכסף בכל אחד מערוצי השיווק והפרסום, ולקוות לטוב. אבל למה להמר? לא חבל על הזמן והכסף...?

דוגמא להמחשה
הדימוי שאנו משתמשים בו לעתים לצורכי הסבר, הוא הדימוי של ארבעה דייגים שמגיעים לישראל לחופשת דייג (ראו מפה משמאל). במידה ואינם חושבים במושגי "החזר השקעה", הם כנראה יתחלקו לארבע הימות שבישראל, דייג לכל ימה (ים התיכון, ים כנרת, ים המלח, ים סוף). במידה והם כן למדו את המושג, הם יחפשו את הימה ה"מניבה" ביותר, וילכו לדוג שם (כנראה שזה יהיה בכנרת). בכל מקרה, בים המלח הם כנראה לא ינסו לדוג.

היכולת לנתח ביצועים של כל ערוץ וכלי שיווקי, ולהשקיע זמן וכסף בערוצים בעלי תועלת גבוהה יותר - היא "סולם" חשוב של מנהל השיווק והמכירות. "סולם" זה אף יכול להוות יתרון אסטרטגי של העסק שלך אל מול המתחרים, המשקיעים זמן וכסף רב בכל הערוצים, ללא בחינת התועלת.

חשוב ללמוד את המושג: "החזר השקעה" - איפה כדאי להשקיע את הזמן והכסף שלנו בערוצי השיווק והפרסום, בכדי שייתנו לנו את התועלת הגבוהה ביותר?

בהקשר זה, אחד מהכלים שעלינו לפתח, הוא כלי לבקרת "החזר ההשקעה" על ערוצי השיווק והפרסום. למשל: דוח שבועי על ההשקעה שבוצעה בערוץ אל מול כמות הלידים שהגיעו אלינו מערוץ זה (אתר, דף פייסבוק, שותפים, מגזינים וכדומה).

בהצלחה!